H Tesla τελικά ενηλικιώθηκε. Η αυτοκινητοβιομηχανία του Ιλον Μασκ δεν πέρασε απλά για πρώτη φορά το φράγμα του 1 δισ. δολαρίων σε κέρδη στο δεύτερο τρίμηνο. Το προ-φόρων περιθώριο της εταιρείας ανέβηκε στο 11% και είναι ανταγωνιστικό με τους γίγαντες της αγοράς όπως Toyota Motors και General Motors. Με τη βιομηχανία αυτοκινήτου να βρίσκεται σε αναβρασμό, η ενηλικίωση της Tesla φαίνεται πως συνέβη την κατάλληλη στιγμή.
Η εταιρεία, για αλλαγή, δεν χρειάστηκε να βασιστεί σε εφάπαξ εγγραφές για να βελτιώσει τους αριθμούς της. Ενώ η Tesla ανακοίνωσε τζίρο 354 εκατομμυρίων σε δεύτερο τρίμηνο από την πώληση περιβαλλοντικών πιστώσεων σε εταιρείες όπως η Stellantis, εξαιρουμένης αυτής της συναλλαγής, το προ-φόρων περιθώριο της εταιρείας παρέμεινε κοντά στο 9%. Αντίθετα, στο τρίμηνο που έληξε στα τέλη Μαρτίου, για παράδειγμα, τα κέρδη από την πώληση bitcoin αντιστοιχούσαν σε περισσότερο από το 20% των κερδών.
Ο Μασκ, ο οποίος έχει μια ροπή στη μικρο-διαχείριση, δεν φαίνεται να έχει χάσει την πρόσφατα ανακαλυφθείσα επιθυμία του για έλεγχο του κόστους. Οι συνολικές δαπάνες αυξήθηκαν κατά περίπου 9% ενώ ο τζίρος αυξήθηκε κατά 14% από το πρώτο τρίμηνο. Κι όλα αυτά ενώ υπάρχει παγκόσμια έλλειψη επεξεργαστών και με καθυστέρηση στην παρουσίαση των δύο νέων μοντέλων αυτοκινήτων S και X.
H αξία της εταιρείας είναι μια άλλη ιστορία. Στα 620 δισ. δολάρια, είναι υπερτιμημένη κατά 115 φορές τα κέρδη του επόμενου 12μηνου, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv. Και η μετοχή της παραμένει ευμετάβλητη: Στο διάστημα από τα τέλη Ιανουαρίου μέχρι τα τέλη Μαρτίου, η εταιρεία έχασε περίπου 310 δις δολάρια σε αξία, περισσότερα από την κεφαλαιοποίηση της Toyota. Στη διάρκεια των επόμενων λίγων εβδομάδων, η Tesla πρόσθεσε 90 δις δολάρια, ποσό που επισκιάζει την αξία της GM.
Τέτοιες μεταβολές αναμένεται να συνεχιστούν καθώς η Tesla προσπαθεί να αυξήσει τις πωλήσεις της την ώρα που ο ανταγωνισμός αυξάνεται. Και δεν έρχεται μόνο από τους γνωστούς κατασκευαστές όπως Volkswagen, Ford Motor, GM. Νέες εταιρείες εμφανίζονται στο προσκήνιο, όπως η Lucid, που άρχισε να διαπραγματεύεται αφού συνδέθηκε με εταιρεία ειδικού σκοπού εξαγοράς τη Δευτέρα.
Ωστόσο, τόσο οι νέες επιχειρήσεις όπως η Lucid, όσο και οι παλιές μπορούν να γνωρίσουν τον πόνο που ένιωσε η Tesla καθώς αλλάζουν την παραγωγή τους σε ένα εντελώς νέο τύπο αυτοκινήτου. Οι προθεσμίες που χάνονται, οι απογοητευτικές πωλήσεις, προβλήματα ποιότητας και στενότητα ρευστότητας όλα είναι μπροστά τους. Ενώ η Tesla εξακολουθεί να αντιμετωπίζει κάποιες από αυτές τις προκλήσεις, αυτές δεν είναι πλέον υπαρξιακές. Αυτό τουλάχιστον κάνει την προσπάθειά της να προσδώσει κύρος στη μετοχική τιμή της, λιγότερο φαντασιόπληκτη.
Πηγή: REUTERS