Μπορεί τα ίδια τα βιντεοπαιχνίδια να μην ευθύνονται για αυτές τις διαφορές που διαπιστώθηκαν -η μελέτη άλλωστε δεν αναφέρει ποιες είναι οι αιτίες- ωστόσο τα ευρήματα προστίθενται στα αποτελέσματα άλλων εργασιών και ερευνών που δείχνουν ότι οι gamers έχουν καλύτερη απόδοση σε ορισμένα τεστ εγκεφαλικής λειτουργίας. Και το παραπάνω λειτουργεί υποστηρικτικά προς τις όποιες προσπάθειες ανάπτυξης παιχνιδιών για την αντιμετώπιση γνωστικών δυσλειτουργιών.
«Αυτή η μελέτη έρχεται να προστεθεί στην ολοένα και μεγαλύτερη κατανόηση μας για τη σχέση των βιντεοπαιχνιδιών με την ανάπτυξη του εγκεφάλου» δήλωσε η Nora Volkow, διευθύντρια του Εθνικού Ινστιτούτου για την Κατάχρηση Ναρκωτικών των Ηνωμένων Πολιτειών.
Στη μελέτη χρησιμοποιήθηκαν δεδομένα από τη μελέτη Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD), η οποία ξεκίνησε το 2018 και παρακολουθεί την ανάπτυξη του εγκεφάλου σε χιλιάδες παιδιά στις Ηνωμένες Πολιτείες καθώς μεγαλώνουν. Οι συμμετέχοντες περνούν περιοδικά από μια σειρά αξιολογήσεων, όπως σάρωση/απεικόνιση εγκεφάλου, εργασίες που σχετίζονται με γνωστικές δεξιότητες, εξετάσεις ψυχικής υγείας και σωματικής υγείας και άλλα τεστ.
Για να διερευνήσει τη σχέση των βιντεοπαιχνιδιών με τις γνωστικές λειτουργίες, η ερευνητική ομάδα στη νέα αυτή μελέτη άντλησε δεδομένα από το πρώτο σύνολο των διαγνώσεων/αξιολογήσεων της μελέτης Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD). Σε αυτό το πρώτο σύνολο περιλαμβάνονται δεδομένα από 2.217 παιδιά ηλικίας 9 και 10 ετών. Στη συγκεκριμένη μελέτη (ABCD) οι συμμετέχοντες ερωτήθηκαν πόσες ώρες βιντεοπαιχνιδιών έπαιξαν μία τυπική ημέρα της εβδομάδας ή το Σαββατοκύριακο. Η ερευνητική ομάδα χώρισε την ομάδα σε video gamers (παιδιά που έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια τουλάχιστον 21 ώρες την εβδομάδα) και σε non-video gamers (παιδιά που δεν έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια κάθε εβδομάδα). Τα παιδιά που έπαιζαν μόνο περιστασιακά βιντεοπαιχνίδια δεν αποτέλεσαν αντικείμενο της μελέτης. Στη συνέχεια, η ερευνητική ομάδα εξέτασε την απόδοση των παιδιών σε τεστ αξιολόγησης της προσοχής, του ελέγχου της παρορμητικής συμπεριφοράς και της μνήμης.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, οι video gamers τα πήγαν καλύτερα στα τεστ. Διαπιστώθηκαν επίσης διαφορές στα μοτίβα της εγκεφαλικής δραστηριότητας τους από τους non-video gamers -είχαν περισσότερη δραστηριότητα σε περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την προσοχή και τη μνήμη. Να αναφέρουμε επίσης, ότι δεν διαπιστώθηκαν διαφορές μεταξύ των δύο ομάδων όσον αφορά την ψυχική υγεία (επομένως, τα στοιχεία που αντικρούουν τις ευρέως διαδεδομένες ανησυχίες ότι τα βιντεοπαιχνίδια βλάπτουν τη ψυχική υγεία είναι πλέον περισσότερα).
Η μελέτη προσθέτει επίσης δεδομένα σε έναν μεγάλο όγκο δεδομένων από άλλες εργασίες, έρευνες και μελέτες που δείχνουν διαφορές στον εγκέφαλο των gamers σε σύγκριση με εγκέφαλο των non-gamers ενώ υπονοεί ότι οι gamers έχουν προβάδισμα σε ορισμένες εγκεφαλικές λειτουργίες. Ορισμένες εταιρείες προσπαθούν να αξιοποιήσουν αυτές τις διαφορές για να αναπτύξουν βιντεοπαιχνίδια που αντιμετωπίζουν ορισμένες γνωστικές δυσλειτουργίες. Για παράδειγμα, η Akili Interactive ανέπτυξε ένα βιντεοπαιχνίδι για τη θεραπεία της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) ενώ η εταιρεία DeepWell Digital Therapeutics πραγματοποιεί έρευνες για να εντοπίσει τη θεραπευτική αξία σημερινών βιντεοπαιχνιδιών.
Επί του παρόντος, παρά τον όγκο των δεδομένων και την εργασία που έγινε, δεν έχει γίνει ακόμα σαφές για ποιον λόγο εντοπίζονται διαφορές μεταξύ των gamers και των non-gamers στη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα. Συγκεκριμένες απαντήσεις δεν υπάρχουν. Ενδεχομένως τα βιντεοπαιχνίδια να βελτιώνουν τις γνωστικές λειτουργίες. Ίσως όμως τα άτομα που έχουν περισσότερες ή ανώτερες γνωστικές δεξιότητες να ελκύονται εξαρχής περισσότερο από τα βιντεοπαιχνίδια. Υπάρχουν επίσης πολλοί διαφορετικοί τύποι βιντεοπαιχνιδιών και στη συγκεκριμένη μελέτη, οι συμμετέχοντες δεν ερωτήθηκαν για το είδος των παιχνιδιών που παίζουν.
«Τα μεγάλα κενά στη γνώση μας σχετικά με αυτό το θέμα εξακολουθούν να υφίστανται» έγραψε ο Kirk Welker, νευροακτινολόγος στην κλινική Mayo.